Unghi de fugă
Roțile unui vehicul rutier pot fi privite adesea ca piesa de rezistență a întregului vehicul auto. De ce se întâmplă asta? Pentru că roțile sunt cele fără de care, punerea în deplasare a vehiculului rutier ar fi imposibilă. Deci, acestea au nevoie de o atenție sporită și de revizii constante, mai ales în ceea ce privește partea de geometrie roți, și mai exact unghiul de fugă al acestora.
Ce este acest unghi de fugă?
Când în discuție intră acest unghi de fugă, sau unghiul de înclinare longitudinală a pivotului unui vehicul, trebuie avut în vedere faptul că acesta, este o parte vitală în buna funcționare a vehiculului rutier. În ceea ce privește starea pivoților de la acest nivel, aceștia din urmă sunt înclinați în așa fel încât, după virare, roțile vehiculului rutier să aibă în permanență tendința de a reveni în linie dreaptă. În momentul în care realizezi un viraj, datorită faptului că pivotul este înclinat, acest lucru va duce la crearea unui moment stabilizator, o anumită forță care să încerce constant să readucă roata în linie dreaptă.
Unghiul de fugă este o componentă foarte importantă a sistemului de direcție al vehiculului rutier. Acesta este cel care ține tot timpul autovehiculul în linie dreaptă atunci când volanul este pe o direcție dreaptă, și este cel care te ajută să îndrepți volanul după ce ai parcurs o curbă sau un viraj în timpul deplasării. Un unghi de fugă aflat într-o stare bună de funcționare este cel care indică, dar și asigură faptul că atât sistemul de suspensie al vehiculului rutier, cât și cel de direcție al acestuia, se regăsesc într-o stare de funcționare foarte bună. Unghiul de fugă este cel care face referire la geometria mecanismului de ghidare a direcției unui vehicul auto. Geometria de ghidare a direcției vehiculului rutier are trei unghiuri, după cum urmează:
- Unghiul de convergență – acesta este cel care definește poziția roților în ceea ce privește direcția lor în repaus, când vehiculul rutier este văzut de sus. Roțile nu sunt paralele iar unghiul de convergență este realizat de către prelungirea axelor. Acest unghi de convergență este necesar în timpul virajelor.
- Unghiul de cădere – în cadrul acestui unghi poziția roților în ceea ce privește direcția lor este privită din față sau din spate. Unghiul de cădere este realizat de către axa pe care roata o face cu verticala.
- Unghiul de fugă – acesta este vizibil atunci când roata de ghidare este privită din lateral. Acesta se măsoară în grade între axa pivotului și o perpendiculară pe sol. În cazul în care unghiul de fugă se dovedește a fi unul negativ, vehiculul rutier are o direcție ușoară și nesigură (autovehiculul trage ușor spre partea stângă sau spre cea dreaptă). În situația în care unghiul este unul pozitiv, vehiculul rutier are o traiectorie dreaptă.
Unghi de fugă – când se realizează?
Încă din momentul în care simți anumite vibrații puternice în volan atunci vehiculul rutier se află în deplasare, iar acestea sunt însoțite de greutatea menținerii direcției de mers, nevoia de a iniția un proces de reglare a geometriei roților este prezentă, deoarece este necesar să se arunce o privire asupra unghiului de fugă.
Acest unghi de fugă se poate corecta împreună cu întreaga geometrie a roților. În cazul în care cele trei unghiuri nu se află în cote, roțile vehiculului rutier au de suferit, deoarece acestea tind să se tocească neuniform, ducând prin aceasta, la deteriorarea mult mai rapidă și mai periculoasă a acestora.
Când se reglează acest unghi de fugă?
Cele mai comune cazuri care necesită o corectare la nivelul acestui unghi de fugă sunt următoarele:
– Vehiculul rutier se manevrează greoi;
– Uzura de la nivelul anvelopelor este ușor vizibilă și neuniformă;
– Apare o potențială manevrabilitate insuficientă a vehiculului;
– Vehiculul prezintă o lipsă de stabilitate;
– Consumul de carburant al vehiculului rutier este unul mai crescut decât de obicei;
– Vehiculul prezintă diverse frânări suplimentare;
– Vehiculul rutier derapează în timpul virajelor.
Ajustarea geometriei roților vehiculului rutier este necesară și în următoarele situații:
– După repararea sașiului, mai exact, odată cu înlocuirea brațelor de suspensie, a articulațiilor sferice, pârghiei pendulului și a vârfurilor de direcție;
– După efectuarea lucrărilor legate de reglarea înălțimii de rulare – aici se are în vedere montarea distanțierelor, înlocuirea amortizoarelor sau arcurilor cu altele mai lungi sau mai scurte, în funcție de situație;
– După schimbarea roților vehiculului rutier. Verificarea alinierii roților este deosebit de importantă dacă anvelopele au fost depozitate necorespunzător;
– După lovirea unui obstacol sau în urma unui accident;
– După achiziționarea unui vehicul second hand.
Unde se poate realiza acest unghi de fugă?
În ceea ce privește reglarea direcției când vine vorba de unghiul de fugă, aceasta din urmă se realizează doar în cadrul unui service auto specializat. Realizarea acestui proces în interiorul unui service auto profesionist este recomandată și obligatorie, deoarece în cadrul unui astfel de service se pot găsi mecanici auto profesioniști care utilizează echipamente potrivite. Aceștia din urmă sunt cei care au capacitatea de a regla toate cele trei unghiuri pentru ca vehiculul rutier să poată avea o deplasare dreaptă și să poată realiza viraje fără probleme și în deplină siguranță.
Care sunt simptomele ce îmi indică un unghi de fugă defect?
Un unghi de fugă defect este ușor de descoperit dacă sunt privite cu atenție următoarele aspecte:
– Vehiculul rutier pe care îl deții are tendința de a trage în lateral, iar volanul vibrează în timpul deplasărilor în linie dreaptă cu autovehiculul;
– Când se află pe un drum alunecos vehiculul rutier derapează necontrolat;
– Reacția volanului în timpul deplasării vehiculului rutier este încetinită;
– Anvelopele vehiculului se uzează foarte rapid;
– Volanul nu mai revine la poziția inițială în timpul manevrării acestuia.
Prin acestea se poate înțelege concret de ce este important acest unghi de fugă și cât de grave ar fi urmările unei defecțiuni severe ale acestuia în timpul deplasării cu vehiculul rutier pe care îl deții.
Prin urmare, nu evita vizita într-un service auto profesionist pentru a putea regla orice defecțiune existentă la nivelul direcției vehiculului rutier pe care îl deții. O mașină trecută printr-un service auto specializat, este o mașină ce poate conferi siguranță în timpul utilizării ei, atât pentru șoferul acesteia, cât și pentru restul participanților la trafic.